„Człowiek szlachetny nie szafuje obietnicami, lecz czyni
więcej, niż przyrzekł”. (Konfucjusz)
W ostatnich dniach toczy się
spór miedzy kolejarzami a holdingiem Grupa Kapitałowa PKP SA zarządzającą
(jeżeli dobrze liczę) dwunastoma przedsiębiorstwami, które zawłaszczyły
sobie majątek należący od 1923 roku do Państwa a tym samym do Narodu polskiego.
Przedsiębiorstwo, które
powstało 20 lat przed opublikowaniem przez Marksa słynnego
zdania: „Widmo krąży nad Europą – widmo komunizmu”.
Aby było śmieszniej to powstało ono za aprobatą i przy
pomocy: cara rosyjskiego, cesarza pruskiego, oraz cesarza
austrowęgierskiego. Nie mogło więc być spuścizną po komunizmie.
Duża część przywilej jaką
mieli kolejarze była więc im przyznana przez tych monarchów. Następną
część przywilej była przyznana przez powstałe po I wojnie światowej rządy
II Rzeczypospolitej. Mimo szalejącego w świecie wielkiego kryzysu w
latach 30 –tych, którym była objęta również Polska, nabytych praw im nie
zabrano. Również w PRL – u szanowano te przywileje.
Przypomnę tylko naszym pseudo
historykom z elit rządzących historię kolei na terenie zaboru rosyjskiego
czyli Królestwa Kongresowego.
W 1840 roku postanowiono
rozpocząć budowę Kolei Warszawko – Wiedeńskiej.
Mimo rozbudowanej w Rosji carskiej biurokracji. Mimo nie
istniejącej wtedy a znanej nam technizacji, oddano już w 1848 roku 328
km na odcinku Warszawa – Kraków. W ten sposób uzyskano przez Wrocław
połączenie z Wiedniem, natomiast przez Gliwice z Dreznem.
W 1862 roku oddano do
użytku połączenie z Warszawy przez Łowicz i Kutno do Aleksandrowa
Kujawskiego, leżącego na granicy zaborów rosyjskiego i pruskiego, uzyskując
połączenie z Berlinem.
W tym samym czasie, by
zapewnić kolejom kadry uruchomiono w Warszawie Kolejowa Szkołę Techniczną.
W 1912 roku car rosyjski,
biorąc przykład z cesarzy austrowęgierskiego i pruskiego upaństwowił linie
kolejowe istniejące na terenie jego zaboru.
Po odzyskaniu niepodległości w
1918 roku w utworzonym Ministerstwie Komunikacji, utworzono Sekcje
Kolejowa Polskich Kolei Państwowych, której zadaniem było przejęcie
kolei od zaborców i zinwentaryzowanie majątku.
W 1921 roku powołano Państwową Radę Kolejową,
którą kierował Minister Komunikacji a sieć kolejową podzielono na dziewięć
okręgów.
Na wniosek Józefa Piłsudskiego ówczesny Prezydent
Ignacy Mościcki powołał przedsiębiorstwo państwowe PKP.
W 1945 roku ówczesna Rada
Ministrów przejmuje PKP, uznaje jego dotychczasowy system
organizacyjny
- Przez 64 lata PKP budowało,
rozbudowywało się i przynosiło dochody polskiej grupie kapitałowej
- Przez 3 lata
PKP przynosiło dochody cesarstwu rosyjskiemu
- Przez 21 lat PKP budowało,
rozbudowywało się i przynosiło dochody II Rzeczypospolitej (sanacyjnej).
- Przez 45 lat PKP budowało,
rozbudowywało, modernizowało się i przynosiło dochody PRL – owi
Jak kształtowało się
zatrudnienie pracowników PKP w poszczególnych latach swego istnienia:
W
1919 roku 118 tys. Pracowników
1938 „ 215 „ „
1946 „ 342 „ „
1972 „ 358 „ „
1990 „ 340 „ „
==========================
2010 „ 90 „ „
W 1982 roku sieć
kolejowa wynosiła 24.214 km w tym 7.882 km trakcji elektrycznej.
Przewóz
pasażerów wynosił 1.041.800 tys. Osób.
Przewóz
masy towarowej wynosił 404.200 tys. Ton.
W latach od 1948 – 1990 zarządzało
PKP kolejno 4 dyrektorów czyli każdy zarządzał średnio 10 lat.
W latach od 1990 - 2012 zarządzało
holdingiem 9 dyrektorów czyli średnio z każdy z nich „rządził” - 2 lata.
W chwili obecnej holdingiem
zwanym „chmurnie i durnie” Grupa Kapitałowa PKP SA zarządza:
> 1 Dyrektor Naczelny
> 21 Dyrektorów Departamentów
> 25 Zastępców dyrektorów departamentów
> 7 Dyrektorów zarządzających
> 66 Naczelników
> 17 kierowników zespołów eksperckich
Dyrektor Naczelny pobiera wynagrodzenie w wysokości 59
tysięcy miesięcznie + premie w wysokości półrocznego wynagrodzenia.
W skład holdingu wchodzi 16
wyodrębnionych przedsiębiorstw, zarządzających poszczególnymi elementami
majątkowymi kolei.
Przez 140 lat istnienia PKP,
począwszy od grupy kapitałowej a następnie władze państwowe, dbały o swój
„układ krwionośny” na terenie Kraju. Hołubił przy tym pracowników
zatrudnionych przy prawidłowym działaniu tego układu. Pracownicy kolei, którym
stwarzano w miarę dobre i systematycznie unowocześniane warunki pracy swoją
perfekcją i dobrze wykonywana pracą doprowadzili do tego, że PKP, było jednym z
lepszych przedsiębiorstw w Europie.
W okresie międzywojennym mówiono, że zgodnie z
punktualnością kolei można ustawiać zegarki. Maszynista na kolei pobierał
wynagrodzenie w wysokości jednej trzeciej wysokości poborów Dyrektora Okręgu
Kolejowego.
Każdy zatrudniony na kolei otrzymywał: Umundurowanie letnie,
zimowe i robocze. Deputat węglowy. Bilety na bezpłatny przejazd kolejowy dla
siebie i rodziny. Bezpłatna opiekę medyczną i sanitarną dla siebie i
swej rodziny zakładowej służby zdrowia. Mieszkanie i pomoc w budowie domku
jednorodzinnego…………………..
Bardzo duża część kolejarzy
stanowili pracownicy, których Dziadkowie rozpoczynali nie pracę, ale jak
to określali ale służbę w PKP. To właśnie Oni tworzyli
w tym przedsiębiorstwie atmosferę. Oni spowodowali, że
przedsiębiorstwo selekcjonowało kandydatów do pracy w PKP.
Jestem prawie pewien, że
powodem likwidacji dużych przedsiębiorstw była likwidacja
silnej organizacyjnie Klasy Robotniczej.
Jestem również przekonany, że
aktualnie toczona akcja odebrania kolejarzom i nauczycielom ich nabytych praw
jest kontynuacja dwóch jeszcze pozostałych, silnych organizacji
pracowniczych.
A Wy jak uważacie ?
Proszę o ocenę w szkolnych stopniach tego materiału !
Burdel na kolei obecnie a dyrektor zarabia 3 razy tyle co Prezydent, prawie 4 razy tyle co Premier.
OdpowiedzUsuńTaki dyrektor to ma klawe życie!
A co na to rada nadzorcza? Może w PKP oni też mają takie pensje?
OdpowiedzUsuńJak w tej historyjce o mrówce - w ramach oszczędności zwolnić mrówkę!
OdpowiedzUsuńTysiące palantów "kręci lody" na podzielonym na części PKP.